Archiwum

Górnik Łęczna w raporcie Ekstraklasa piłkarskiego biznesu 2017

Już po raz dziewiąty firma doradcza EY i Ekstraklasa S.A. przygotowały raport “Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu”. Publikacja zawiera ranking biznesowy oraz opisy wszystkich klubów Ekstraklasy (16 klubów biorących udział w rozgrywkach 2016/2017), odrębnie pod kątem: sportowym, medialno-marketingowym i finansowym.

Ranking ten składa się z 3 komponentów: Sport, Marketing i medialność, Finanse. Od edycji 2017 po raz pierwszy w historii, dane finansowe dotyczą okresu sezonu ligowego. EY przeanalizował dane finansowe klubów za okres 1 lipca 2016 r. – 30 czerwca 2017 r. Dzięki temu analiza koresponduje z sezonem rozgrywek sportowych Ekstraklasy. W poprzednich latach dane finansowe obejmowały pełen rok kalendarzowy, zakończony 31 grudnia. Zmiana ta sprawia, że raport uspójnia poszczególne subkategorie pod względem okresów analizy.

Raport “Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu” to jedyne oficjalne wydawnictwo na temat polskich klubów piłkarskich firmowane logo spółki Ekstraklasa S.A. To jedyna na polskim rynku pełna, z uwzględnieniem wpływów transferowych, analiza finansów najwyższej klasy rozgrywkowej piłki nożnej. To również dokładne zestawienie przychodów i kosztów, pokazujące płynność finansową i rentowności klubów. Przez dziewięć kolejnych edycji publikacja stała się narzędziem analitycznym dla włodarzy klubów, PZPN i obecnych, a także potencjalnych sponsorów profesjonalnej piłki nożnej w Polsce.

 

 

 

Sprawdź co w raporcie eksperci napisali o Górniku Łęczna.

W klasyfikacji finansowej klubów Ekstraklasy klub z Lubelszczyzny, ponownie jak w dwóch poprzednich edycjach raportu, zajął odległe – dopiero 15. miejsce, czyli ostatnie spośród drużyn, które udostępniły dane. Co gorsza, w sezonie 2016/2017 Górnik Łęczna zajął także 15. miejsce w rywalizacji sportowej i w konsekwencji kolejny sezon spędzi na zapleczu najwyższej klasy rozgrywkowej.

W sezonie 2016/2017 przychody ze sprzedaży wyniosły w przypadku Górnika 16,5 mln PLN. Wynik ten oznacza znaczący wzrost, bo aż o 20% w stosunku do roku 2015. Pomimo dynamicznego skoku, w całej lidze niższe przychody ze sprzedaży osiągnął jedynie Piast Gliwice (15,8 mln PLN) oraz Wisła Płock (12,8 mln PLN).

Udział sponsorów i reklamy w przychodach Górnika wyniósł aż 51%. Wyższy wskaźnik miało tylko Zagłębie (60%). Z tytułu sponsoringu do kasy kluby z Łęcznej wpłynęło 8,5 mln PLN. Należy zauważyć, że za większość tej kwoty odpowiada główny sponsor – Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. Akurat pod tym względem podobna sytuacja dotyczy także Miedziowych. Świadczy to o dużym uzależnieniu tych drużyn od jednego podmiotu – sponsora głównego. W efekcie skutkuje to gorszym niż inne kluby wskaźnikiem dywersyfikacji przychodów. W przypadku zespołu z Łęcznej wyniósł on 0,41.

Drugim co do wielkości źródłem przychodów Górnika były przychody z tytułu sprzedaży praw mediowych. Przyniosły wpływ w wysokości 6,2 mln PLN, czyli 37 % wszystkich przychodów ze sprzedaży.

Dalszą część tekstu o Górniku Łęczna przeczytasz na stronie ey.com   (kliknij, aby przejść do artykułu). 

Więcej informacji oraz raport znajdziesz pod tym linkiem.